Monday, May 11, 2009

Aktiviti dan Tugasan

Minggu Pertama

1) Murid memberikan definasi mengenai kesihatan diri melalui pemakanan yang seimbang.
Murid membentuk kumpulan berdasarkan arahan daripada guru (6 orang untuk satu kumpulan).
Setiap kumpulan diberikan tugasan untuk disiapkan dan dibentangkan pada minggu seterusnya. Kumpulan
1.Menyenaraikan dan menamakan contoh-contoh makanan seimbang,
2. Menyenaraikan jenis-jenis makanan yang mengandungi protien,
3. Menyenaraikan jenis-jenis makanan yang mengandungi karbohidrat, kumpulan 4; mengumpulkan maklumat mengenai aktiviti-aktiviti sukan yang ada.
Murid mencari contoh laman web untuk rujukan.

Minggu Kedua

Setiap kumpulan membuat pembentangan masing-masing dengan menggunakan power point yang dihasilkan.
Setiap pembentangan yang dijalankan akan dinilai oleh guru.
Murid memberi komen atau kesimpulan tentang pembentangan.
Setelah pembentangan selesai murid diarahkan untuk memberikan idea dan maklumat berkenaan tajuk masing-masing.
Guru memberikan contoh-contoh buku yang boleh dibaca untuk akses kendiri dan untuk sesi pengajaran pada minggu seterusnya.

Senarai Buku Rujukan:

Buku Teks: Buku Teks Bahasa Melayu Darjah 5 Majalah


Abd. Aziz Abd Talib. 2000. Siri Pengajian dan Pendidikan Utusan. KL: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd


Abdul Sukor, Shaari, Prof. Madya Dr. Noraini Yusoff. Mohd Isha Awang. 1993. Bahasa Melayu Komunikasi. Bentong: PTS Publications & Distributor Sdn Bhd.
Dahlia Janan, Husna Faredza, Mohamad Redzwan, Khairul Azam Bahari, Mohd Ra’in, Shaari, Zulkifli, Osman. 2004. Mengajar dan Belajar Bahasa Melayu. Tafsiran Sukatan Pelajaran Baharu. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Jamilayah Ahmad. 1999. Panduan Pengajaran Pemulihan Bahasa Melayu KBSR dan KBSM. KL: Fajar Bakti

John Randosph. 1982. Championship Track and Field. N.Y: Leisure Press

Kamaruddin Hj. Husin, Siti Hajar bt. Abdul Aziz.1996. Permainan Bahasa ( Untuk Sekolah Rendah dan Menengah) Selangor: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Mohd Salleh Aman. 2005. Asas Pengurusan Sukan. KL Universiti Malaya

Mohd Salleh Aman. 2006. Asas Pengurusan Sukan dan Aplikasinya di Malaysia. KL Universiti Malaya

Prof. Abdullah Hassan.2004. Tatabahasa Bahasa Melayu Marfologi Dan Sintaksis Untuk Guru dan Pelajar. Bentong : PTS Publications & Distributors Sdn Bhd

Prof. Muhamamd Haji Salleh, Baharuddin Zainal, Prof. Mohd Taib Osman, Dr. Ali Ahmad, Shahnon Ahmad, Drs. A. Bakar Hamid. Prof. Llyod Fernando, Prof Awang Had Salleh.1980. Penulisan Kreatif ( Kumpulan Esei Ceramah).KL Dewan Bahasa dan Pustaka

Roselan Baki.2003. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. KL: Karisma Publications Sdn. Bhd

Shaharuddin Abdul Aziz. 2001. Mengaplikasi Teori Psikologi Dalam Sukan.KL: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd

Vasudevan T. Arosoo.1989. Olahraga Teknik dan Kemahiran. KL: Fajar Bakti Sdn. Bhd

Vasudevan T. Arosoo.1993. Olahraga Acara Balapan. KL: Fajar Bakti Sdn Bhd.

Vasudevan T. Arosoo.1993. Olahraga Acara Padang. KL: Fajar Bakti Sdn. Bhd

Minggu Ketiga

1) Dalam kumpulan yang sama seperti minggu sebelumya setiap kumpulan perlu menunjukkan bahan yang diperolehi dan menunjukkan kepada kumpulan lain.
Setiap kumpulan diminta berbincang dan berkongsi maklumat tentang hasil yang diperolehi.
Selepas itu guru menunjukkan cara untuk menghasilkan penerbitan meja menggunakan perisian komputer.
Murid menghasilkan brosur mengikut kreativiti sendiri berpandukan arahan yang telah diberikan oleh guru.
Murid-murid mencari idea kretiviti bagi menghasilkan pantun mengenai kesihatan.

Minggu Keempat

Murid membuat persembahan pantun yang telah dicipta pada minggu ketiga mengikut kumpulan masing-masing bertemakan kesihatan.
Seramai 5 orang murid (setiap kumpulan seorang) dipilih untuk menjadi penilai bagi memilih pendeklamasi terbaik melalui borang penilaian.
Murid mempamerkan hasil daripada buku skrap untuk tatapan umum.
Seorang wakil dari kumpulan masing-masing membuat refleksi secara lisan bagi keseluruhan projek yang dijalankan.

No comments:

Post a Comment